Dentiste, un métier crucial ?

– Cette colonne n’est disponible qu’en néerlandais – Wat hebben wij tandartsen eigenlijk voor beroep? Blijkbaar zijn wij op dit moment van vitaal belang want deze lockdown zijn tandartspraktijken gewoon open. Natuurlijk weet ik wel dat mijn werk heel zinvol is, maar dat voelde voor mij niet altijd zo. Een tandartsbezoek is voor veel mensen vervelend en duur. En tandzorg zit voor het grootste deel niet in de basisverzekering, dus blijkbaar kun je ook best zonder…

Graag stel ik me voor: ik ben Marijke Westerduin. De afgelopen jaren ben ik werkzaam geweest als algemeen practicus en tandarts-docent aan de Radboud Universiteit Nijmegen en af en toe als vrijwillig tandarts in West-Afrika

Toen ik in 2007 mijn studie tandheelkunde afrondde en aan het werk was voelde ik soms zo mee met mijn patiënten in de stoel, dat ik me regelmatig afvroeg: is het wel echt zinvol wat ik doe? Veroorzaken we niet teveel leed voor wat het oplevert? Als ik bijvoorbeeld een huilende patiënt troostte na het nieuws dat er een wortelkanaalbehandeling of extractie moest worden gedaan, dacht ik: nodig is het wel, maar cruciaal?

Er kwam verandering in die gedachte toen ik 7 maanden in Togo ging werken voor de medische  hulporganisatie Mercy Ships. Togo is een van de armste landen ter wereld en door gebrek aan mondzorgverleners stonden er dagelijks honderden patiënten zonder afspraak voor de kliniek te wachten of ze die dag geholpen konden worden. Ik zag zoveel ellende: zwellingen, extraorale fistels en een hoop basisfuncties van het gebit die verloren waren gegaan. Wat me bijvoorbeeld aangreep waren de jonge meiden met ontsierende fronttrauma’s die zonder onze hulp jarenlang zo verder hadden gemoeten, met pijnklachten en een gehavend uiterlijk.

Door met eigen ogen te zien wat er gebeurt met mensen als er géén toegang is tot mondzorg begrijp ik beter wat een prachtig en essentieel beroep wij hebben. Als ik nu een moeizame behandeling doe, besef ik wat een ontzettend voorrecht het is om deze behandeling überhaupt te kunnen doen. En vooral hoeveel leed het voorkómt. Dus ik zou zeggen, geniet de komende dagen eens extra van je werk in de wetenschap: ik heb een cruciaal, essentieel en onmisbaar beroep!

In deze coronatijd geef ik online onderwijs aan tandheelkunde studenten in Conakry, Guinee en werk ik aan mijn droom: de toegang tot mondzorg in West-Afrika verbeteren. Zodra deze crisis voorbij is ga ik opnieuw voor 2 jaar als vrijwilliger in West-Afrika aan de slag via de organisatie Mercy Ships. Ik neem jullie de komende maanden graag mee in wat ik meemaak en mijn gedachten daarbij.

Dit is een column die gepubliceerd is in het Nederlands Tijdschrift voor Tandheelkunde in de juni editie 2021 (www.ntvt.nl)