Malgré la crise, le travail de Mercy Ships continue

U heeft het misschien al gehoord: het gloednieuwe ziekenhuisschip de Global Mercy komt eind dit jaar naar Nederland.

– Cette colonne n’est disponible qu’en néerlandais – Als vijftienjarig meisje bezocht ook ik één van de eerdere schepen van Mercy Ships, de Anastasis, in de haven van Rotterdam. Dat bezoek maakte veel indruk op mij. Bijzonder dat je heel praktisch iets kunt betekenen voor mensen die het minder hebben. Daar, aan boord, besloot ik tandarts te worden. Ik ben Marijke Westerduin: werkzaam als tandarts, docent en vrijwilliger bij Mercy Ships. Vanuit Nederland geef ik onderwijs aan de studenten van de pas opgerichte Dental Clinic in Guinee. Daarover wil ik u graag vertellen in dit artikel. Want het is zo hoopvol: ondanks de wereldwijde crisis gaat het werk van Mercy Ships door: gezondheidszorg brengen en verbeteren in Afrika.

Marijke tijdens een eerdere werkperiode bij Mercy Ships

Geen Liberia maar Guinee

In de afgelopen periode hebben we allemaal veel plannen moeten bij- en uitstellen. Ook ik werd met mijn gezin ingehaald door de pandemie. Samen met mijn man Harmen, dochter Naomi (9) en zoon Ruben (6) zou ik in de zomer van 2020 aan boord zijn gestapt van de Africa Mercy. Op weg naar Liberia om daar mondzorg te verlenen. Helaas werd dit door Covid-19 tot nader order uitgesteld.

‘Lokale gezondheidszorg versterken, zelfs als het schip niet meer in een land is »

Online lesgeven

Al snel kwam er een oude bekende op mijn pad: David Ugai. Deze Amerikaanse tandarts leerde ik kennen op een eerdere reis voor Mercy Ships. Ik volgde hem op alsleidinggevende van het team vrijwillige tandartsen. David heeft na zijn werkperiode in 2019 een opleidingskliniek gebouwd in Guinee, ín de Gamal Abdel Nasser University, de enige tandartsopleiding in heel Guinee. Voor het eerst krijgen de studenten er praktijklessen. David vroeg me om online les te geven aan deze studenten. Dit is hoe Mercy Ships wil werken: het versterken van lokale gezondheidszorg, zelfs als het schip niet meer in een land is.

Drie camera’s

Inmiddels geef ik twee dagen in de week vanuit Nederland praktijkles. Dit gaat heel geavanceerd met een virtuele machine, de Telehealth. Met drie verschillende camera’s kan ik live meekijken met wat de studenten doen: Wat opvalt zijn de vele mondproblemen, ook zelfs bij enkele studenten zelf.

Onder de indruk

Het is heel bijzonder om te zien hoe leergierig en gemotiveerd deze studenten zijn. Ik probeer me zo goed mogelijk op hun leerproces en praktijksituatie af te stemmen door veel vragen te stellen. Eenmaal per week kan ik een onderwerp uitdiepen doormiddel van een online les aan de hele groep. Ook geef ik de studenten opdrachten die ze kunnen uitwerken op de aanwezige laptops. Ik ben onder de indruk hoe professioneel de kliniek door Mercy Ships is opgezet. Alles is tot in de puntjes geregeld om goed onderwijs te geven.

Marijke instrueert de studenten met behulp van moderne techniek

Duurzame verandering

Mijn man en ik blijven hopen op een vertrek naar Afrika in 2021. We verwachten er veel te kunnen betekenen. Harmen kan als ondernemer een bijdrage leveren aan het verbeteren van de mondzorg. Een tandartspraktijk opstarten en succesvol leiden, vraagt ook om ondernemerschap. Onze droom is om onderwijs en ondernemerschap samen te brengen. Wij geloven allebei dat dit een duurzame verandering teweeg kan brengen.

Dit is een bericht dat gepubliceerd is op de website van Mercy Ships Lees meer en steun Mercy Ships door op deze link te klikken: www.mercyships.nl